Češi a internet: z počítačů se přesouváme k mobilům

Internet

11. 06. 2018

7 milionů Čechů je on-line. 81% z nich používá internet pro soukromé účely a 53% používá internet na mobilních telefonech stejně nebo i častěji než na klasickém počítači či notebooku.

Internet je u Čechů oblíbený a potvrzují to i data, která v Praze uvedl Google (dle informací webu zive.cz). On-line je 7 milionů Čechů a to v tomto počtu nejsou zahrnuti mladiství ve věku pod 15 let. Pro soukromé účely používá internet 81% Čechů starších 16 let, o 4% více než celosvětová populace. Nejvíce používají internet Češi ve věku 34 – 44 let (23% lidí), ve věkové kategorii 25 – 34 let je to 19% a 18% v kategorii 45 – 54 let. Zajímavé číslo ukazuje věková kategorie 65+, kde internet používá 14% Čechů, oproti celosvětovému průměru o 4% více. V kategorii 55 – 64 let je to 13% a nejméně je internet pro soukromé účely využíván v kategorii 16 – 19 let (6%) a 20 – 24 let (7%).

Z průzkumu také vyplývá, že 53% respondentů používá internet na mobilních telefonech stejně nebo i častěji než na klasickém počítači či notebooku. Avšak oproti celosvětovému průměru je klasický počítač či notebook pro Čechy stále důležitý. 42% Čechů upřednostňuje při prohlížení internetu počítač než mobilní telefon, celosvětově je to jen 20% populace.

Na mobilních telefonech Češi nejčastěji vyhledávají informace (44%), navštěvují sociální sítě (39%), sledují on-line videa (29%), vyhledávají informace o produktech (21%) a nakupují (16%). Internetové vyhledávače používají Češi minimálně stejně často na mobilu jako na počítači (44% lidí, v roce 2013 to bylo pouhých 15%) a např. 16% Čechů nakupuje v e-shopech minimálně stejně často na mobilu jako na počítači (v roce 2013 to bylo pouze 7%). Vysoce nad celosvětovým průměrem jsou Češi v nakupování v e-shopech, kde nakupuje 74% dotázaných respondentů. Ve světě je to přitom jen 49% lidí. Na internetu Češi nakupují kromě výrobků (54%) např. i vstupenky (26%), jídlo (17%) či si objednávají (předplácejí) služby (55%).

A z průzkumu vyplývají i další zajímavé údaje:

  • Trend růstu vykazují všechny segmenty a to o dvojnásobek za poslední tři roky. Jedná se o oblast maloobchodu, financí, cestování, automobilový průmysl a telekomunikace.
  • 1 ze 2 uživatelů čeká rychlé načtení webových stránek nejen na počítačích, ale i na mobilních telefonech.
  • Za ideální dobu načtení stránek jsou považovány 3 vteřiny. Po uplynutí této doby stále větší počet uživatelů většinou stránku opouští a vyhledá jinou. Pokud se webová stránka nenačte do 10 vteřin, pravděpodobnost opuštění se zvyšuje až o 123%. V Česku je průměrná doba načtení stránek 8,9 vteřin, průměr v zemích EU je 9,1 vteřin. Pro změření rychlosti načítání webu nabízí Google několik nástrojů (např. TestMySite, Lighthouse).