V prvním pololetí Češi utratili v e-shopech 51,5 miliardy korun

E-shopy

03. 09. 2018

V prvním pololetí tohoto roku Češi on-line nakoupili zboží za 51,5 miliardy korun. Tedy o 11% více než v první polovině roku 2017.

Rostoucí trend nákupů on-line potvrzují nejnovější data celkového obratu e-shopů za první pololetí roku 2018, uvádí to zpráva nákupního rádce Heureka.cz. Obrat českých e-shopů meziročně vzrostl o 11%. Ředitel Heureka.cz Tomáš Braverman uvádí, že tempo růstu obratů se zpomalilo. Jedná se však o běžnou situaci, hlavní sezóna přichází pro e-shopy až v druhé polovině roku. Do vývoje obratů letos také zasáhlo extrémně teplé počasí, které v Česku panovalo již od dubna. To mělo vliv na vývoj trendu nákupů kategorií on-line, proto např. již v dubnu vyvrcholily nákupy v kategoriích „Dům a zahrada“ či „Sport“, které obvykle začínají růst od poloviny května.

Jan Vetyška (ředitel Asociace pro elektronickou komerci) uvádí, že úspěšný meziroční růst české e-commerce dokazuje důvěru Čechů v e-shopy i úspěch v rozšiřování segmentů. Například donedávna nebylo zvykem nakupovat potraviny on-line a dnes je to ve větších městech standardem.

Roste i zájem zákazníků o platby kartou on-line, kterou je hrazena již více než pětina objednávek (22%) v e-shopech. Kartou on-line je nejčastěji hrazeno zboží z kategorie zdraví (+25%), kosmetiky (+20%), drobných doplňků do domácnosti (+19%) a hraček pro děti (+12%). Na prvním místě i přes pokles zájmu je platba na dobírku (32%).