Každý sedmý Čech nakupuje potraviny v e-shopech

E-shopy

08. 07. 2019

Každý sedmý český zákazník nakupuje jídlo on-line. E-shopům však chybí kapacity.

Nakupování potravin na internetu je v Česku stále oblíbené. Letos v e-shopech, dle společnosti Acoware, pravidelně nakoupí potraviny každý sedmý Čech. Nárůstu nakupujících zabraňují chybějící kapacity e-shopů, jako je například nedostatek řidičů. Z toho důvodu společnosti testují nové způsoby doručování zboží. Informace uvádí na svém webu irozhlas.cz.

Průměrný nákup potravin v e-shopu společnosti Tesco obsahuje 80 položek a váží 36 kg. Doručení objednaných potravin je již dostupné pro téměř 4,5 milionu Čechů. Zájem o nákup potravin on-line stále stoupá, proto např. společnost Tesco rozšířilo svoji službu do Ostravy a okolí a plánuje další rozšiřování. Např. Rohlík.cz se v loňském roce podílel 2% na maloobchodních tržbách. V letošním roce je předpokládán větší podíl a dvojnásobný obrat (až 5 miliard korun). Odhadováno je také, že podíl nákupů potravin v e-shopech přesáhne 4% v celkových maloobchodních tržbách. Velcí on-line prodejci protravin se podílí na maloobchodních tržbách domácí e-commerce 10ti procenty. V současné době poptávka po potravinách převyšuje nabídku, proto je před e-shopy výzva, jak rychle navyšovat kapacity skladu, ale i rozvozu zboží. Kvůli dostupnosti se nejvíce nákupů odehrává ve velkých městech. V loňském roce zavedl Rohlik.cz chladící boxy umístěné v kancelářských budovách, kam si může zákazník nechat potraviny doručit. S dalšími společnostmi také testují doručování potravin přímo do kufru vozidel.

Průzkum společnosti Aconware ukázal, že obliba nákupu potravin on-line roste i z důvodu pohodlí a úspory času. Tuto možnost zvolil téměř každý druhý respondent. Nejčastěji nakupují potraviny on-line rodiny s dětmi žijící ve velkých městech. Cílovou skupinou jsou např. ženy na mateřské dovolené. Důležitá je pro zákazníky také doprava zdarma či nižší cena zboží. Menší nákup potravin se pohybuje okolo 500 korun, větší nákupy jsou v řádech tisíců a obsahují nejen potraviny, ale i věci do domácnosti (drogerie, krmivo pro zvířata).

Rostoucí zájem o nákup potravin v e-shopech má vliv i na kamené prodejny. Jen málo jsou zakládány nové velké hypermarkety, ale vznikají spíše menší prodejny.