V první polovině roku utratili Češi v e-shopech 58 miliard korun

E-shopy, E-commerce

23. 09. 2019

V prvním pololetí tohoto roku utratili Češi v e-shopech 58 miliard korun. Tedy o 6,5 miliard korun více než loni.

Obrat českých e-shopů tedy v první polovině letošního roku meziročně vzrostl o 13%. Významně rostly prodeje elektrokol a chytrých hodinek. V letním období nakupují lidé v e-shopech méně, avšak pro prodej některého zboží je letní a předpdrázdninové období klíčové. Rostly tak prodeje paddleboardů, člunů, lehátek, potápěčských brýlí, stanů, spacáků, karimatek, ale i školních potřeb. Prodej školních potřeb a dalšího sortimentu dokonce dosahuje trojnásobného růstu oproti vánoční sezóně. Vyplývá to z dat nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK).

V prvním pololetí také významně rostl prodej již zmíněných elektrokkol (meziroční růst až o 80%) a zvýšila se také průměrná cena elektrokol, která je nyní přes 40 tisíc korun. Vzrostl i prodej chytrých hodinek a náramků (tzv. wearables), a to meziročně o polovinu. Pokles prodejů naopak zaznamenaly např. grafické karty. Při nákupech na internetu rozhoduje nejen cena zboží, ale důležitá je stále více pro nakupující cena dopravy a jejích rychlost.

V první polovině letošního roku byl meziroční růst české e-commerce o něco nižší. Důvodem bylo i teplé počasí v červnu, které nebylo pro nákupy v e-shopech příznivé. Očekává se, že druhá polovina roku bude, co se prodejů on-line týká výrazně silnější, a to o 15% více než v loňském roce. Rekordní objemy prodejů e-shopy očekávají v předvánočním období, na které se již připravují.

Odhaduje se, že na e-commerce bude mít 45% podíl elektronika, 11% podíl zboží pro dům a zahradu, 11% podíl oblečení a móda, 7% sport, 5% produkty v kategorii hobby, 6% kosmetika a zdraví, 4% dětské zboží a 11% podíl připadne ostatním kategoriím zboží.